اتاق‌خواب، خصوصی‎‌ترین بخش هر خانه بوده و بیشتر شبیه به پناهگاهی برای شما است. پس بی‌جهت نیست در انتخاب هر بخش از آن باید تلاش کنید تا نهایت دقت را به کار ببندید. زمانی که قصد دارید طرح پرده اتاق خواب خود را انتخاب کنید، تنها زیبایی اتاق ملاک نیست. شما کدام فاکتورهای دیگر را در نظر می‌گیرید؟ پرده‌ها، هم زیبایی اتاق شما را تکمیل می‌کنند و هم می‌توانند در آرامشی که برای خواب نیاز دارید، به شما کمک کنند.
پرده‌ها اغلب در طرح‌های مختلفی بر روی قاب پنجره نصب می‌شوند؛ اما اغلب طرح‌های روی پارچه مشابه هم هستند. حتی برخی مواقع، پیداکردن طرحی که بتواند به دکوراسیون شما جلوه بهتری ببخشد کاری بسیار دشوار است. آیا تمایل دارید خودتان بتوانید تصویر پارچه اتاق‌خواب را انتخاب و طراحی کنید؟ این آرزو، همین‌جا، در زیر این خطوط برای شما محقق شده است.

میزان چین پرده را در نظر بگیرید

یک گام تا منحصربه‌فرد بودن

شاید برای شما هم جالب باشد که بتوانید با یک طرح زیبا و بسیار اختصاصی، منحصربه‌فرد باشید. تصور کنید طرح پرده اتاق خواب شما نقاشی یکی از هنرمندان برجسته باشد. حتی می‌توانید از تصاویر بسیار باکیفیت استفاده کنید، آن‌ها را برای خود انحصاری کنید و فاکتورهای زیبایی را به آن بیفزایید. استفاده از طرح‌های باکیفیت، می‌تواند برای شما این زیبایی را تکمیل کند.
زمانی که قرار است طرح موردنظر شما بر روی پرده اتاق‌خوابتان نصب شود، حتماً باید دقت کرد طرحی که انتخاب می¬کنید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد. به‌این‌ترتیب، نتیجه نهایی شما نه‌تنها رضایت‌بخش است، بلکه زیبایی اتاق را دوچندان می‌کند. بهتر است ابعاد پرده را نیز در نظر بگیرید. تصویری که انتخاب می‌کنید، باید بتواند با هر ابعادی از چاپ همخوانی داشته باشد. شاید برای پرده کوچک این ابعاد اهمیت نداشته باشد، ولی برای پرده‌های بزرگ، کیفیت تصویر حرف اول را می‌زند.

این چند قدم را طی کنید

برای اینکه بتوانید دکوراسیون خود را با طرح پرده اتاق خواب تکمیل کنید، باید این چند کار را بادقت انجام دهید. با این کار مطمئن خواهید بود که نتیجه نهایی دقیقاً همانی است که در نظر داشتید. تنها انتخاب تصویر همه این مسیر نیست. زمانی که قرار است تصویر را سفارش دهید، باید بدانید که دقیقاً از پرده خود چه انتظاری دارید. 

طرح پرده بخشی از دکوراسیون است

اندازه‌گیری درست حرف اول را می‌زند

قاب پرده شما چه ابعادی دارد؟ البته این اندازه پرده‌ای که می‌خواهید نیست. بهتر است چند سانتی‌متر از اطراف را در نظر بگیرید تا بتوانید کاملاً مانع از ورود نور شوید. با این ترفند تصویری که برای طرح پرده اتاق خواب انتخاب کرده‌اید بیشتر به چشم می‌آید. البته باید این را هم در نظر بگیرید که آیا قرار است پرده یک‌سره باشد یا دو پرده برای هر طرف قاب موردنظرتان است؟ علاوه بر همه این‌ها به این بیندیشید که قرار است پرده‌ها صاف باشند تا تصویر بهتر دیده شود یا تصویر شما در چین‌های پرده جذاب‌تر هستند؟
اگر درست اندازه‌ها را محاسبه کنید، هم تصویر دقیق‌تر بر روی پارچه چاپ می‌شود هم کیفیت تصویری که انتخاب کرده‌اید بیشتر و بهتر دیده می‌شود. در زمان طراحی عکس موردنظر خود حتماً علاوه بر همه این مسائل چند سانت را از طرفین و بالا خالی بگذارید تا قسمتی از تصویر شما زیر دوخت قرار نگیرد.

طرح را طراحی کنید

بسته به میزان چین، سجاف، ابعاد و حتی نور اتاقی که دارید طرح را انتخاب کنید. طرح‌های لایه باز را انتخاب و آن‌ها را به سبک خودتان برای اتاق خود، سفارش دهید. می‌توانید از طرح‌های آماده که مناسب پرده هستند انتخاب یا طرح موردنظر خود را با آن‌ها ترکیب کنید. بهتر است دکور اتاقتان را در نظر بگیرید. پرده شما بیشتر عریض بوده یا طول آن بلندتر است؟ طرح پرده های جدید اتاق خواب دست شما را برای این گزینه نیز باز می‌گذارد.
حتی می‌توانید باتوجه‌به حساسیتی که به نور دارید این طرح‌ها را انتخاب یا آن‌ها را به سبک خودتان تغییر دهید. در هنگام خواب به نور حساس هستید؟ طرح‌هایی با پس‌زمینه تیره‌تر، مناسب شما است. تمایل دارید نور صبحگاهی از لای پرده شما را بیدار کند؟ پس یک طرح آرامش‌بخش با رنگ روشن انتخاب کنید. تمایل دارید طرح کاملاً دیده شود؟ پس میزان چین را کمتر کنید. همه این فاکتورها به شما در انتخاب طرح پرده اتاق خواب به‌خوبی کمک می‌کند.

ابعاد بزرگ باید از پرده دوتکه تشکیل شود

چند نکته که نباید فراموش کنید

 بهتر است علاوه بر موارد ذکر شده یا طرح خود را بر روی پارچه ضخیم‌تری چاپ کنید یا سعی کرده از آستری در زیر پرده استفاده کنید. با این کار طرحی که انتخاب کرده‌اید بیشتر و بهتر دیده می‌شود. از طرف دیگر بهتر است برای اتاق خود از طرح پرده اتاق خواب در سبک‌های آرامش‌بخش استفاده کنید. تصویر نقاشی هنرمندان برجسته یا تصاویر باکیفیت از مناظر طبیعی، بهترین گزینه برای داشتن خوابی آرامش‌بخش است.
می‌توانید رنگ غالب در تصویر را به‌عنوان رنگ زمینه دکوراسیون خود انتخاب کنید. با این کار بر زیبایی اتاق می‌افزایید و پرده بخشی از اتاق شما خواهد بود. از طرف دیگر اگر ابعاد پرده شما بزرگ است، اغلب برای چاپ در یک پرده یکسره با مشکل مواجه خواهید شد؛ پس بهتر است در این موارد حتماً پرده‌های دو تکه‌ای انتخاب کنید. همچنین طرح آن باید به‌گونه‌ای باشد تا بتوانید آن را به دو بخش تقسیم کنید. 

بخشی از رنگ را با زمینه اتاق یکی کنید

کلام پایانی

طرح پرده اتاق خواب می‌تواند نشان‌دهنده سبک تفکر و سلیقه شما باشد. امروزه تکنولوژی به شما این امکان را داده است که بتوانید طرح‌های جدید و منحصربه‌فردی را خودتان انتخاب کرده و چاپ کنید که به زیبایی اتاق شما بیفزاید. این طرح‌ها می‌توانند تکمیل‌کننده زیبایی بصری اتاق خواب بوده و بر آرامش خواب شما بیفزایند. طرح‌های لایه باز را انتخاب و آن‌ها را به سبک و با سلیقه خودتان تکمیل کنید. عنصری از خودتان را به آن بیفزایید یا اجازه دهید هنر هنرمندی که آن را خلق کرده لحظه‌های شیرین استراحتتان را تکمیل کند.